Kurskollektivet ble etablert av Linda Fredrikke Martinussen i 2012. Vi har vært godkjent som privat tilbyder av norskopplæring siden oppstarten, og hittil har over 800 voksne innvandrere deltatt på våre norskkurs i klasserom og på nett. Våre tjenester leveres av profesjonelle fagfolk med solid erfaring innen sine felt.
Kurskollektivets språkmappe bygger på Det felles europeiske rammeverket for språk og er en viktig del av vår metodikk. Vi kartlegger alle våre deltakere før de starter på kurs hos oss i individuelle møter med en språklærer som kan vurdere språkferdigheter og forkunnskaper, og jobber systematisk med å utvikle gode læringsstrategier og bevissthet omkring egen læring.
I 2022 ble menyen vår utvidet med kurs i engelsk og italiensk, og etter tolv år vet vi en god del om hva som fungerer når man skal lære seg et nytt språk, og hvilke utfordringer som kan dukke opp på veien. Vi tror på å tilpasse undervisningen til deltakeren - ikke omvendt!
Det hele startet med en ide om å skape et sted hvor det er rom for å prøve ut ulike undervisningsmetoder, skreddersy læringsmateriell og se på språklæring som en helhetlig prosess. Det finnes ikke en løsning som fungerer for alle, dermed skal vi hele tiden lære av egen praksis sammen med kursdeltakere og samarbeidspartnere. Vi har en visjon om å utfordre både undervisere og deltakere - vi lærer sammen!
Linda er en engasjert norsklektor med norsk som andrespråksdidaktikk som spesialområde og mer enn tjue års undervisningserfaring fra grunnskole, videregående skole, universitet og voksenopplæring. Hun har et hjerte for digital didaktikk, fleksible arbeidsformer, differensiering og tilpasset opplæring. Hun trives både i klasserommet, i auditoriet og på digitale plattformer, og har utviklet Kurskollektivets eget undervisningsmateriell.
I tillegg har hun bred erfaring med prosjektstyring og integreringsarbeid, både gjennom egne prosjekter og i samarbeid med ulike bedrifter og organisasjoner, som for eksempel Nordlandssykehuset og Nord universitet.
I 2021-22 jobbet hun som universitetslektor på Nord universitet, hvor hun var med på å utvikle og undervise på et videreutdanningstilbud for lærere i voksenopplæringen, og hun holder fagforedrag og workshops for lærere på forespørsel.
Ilaria er tospråklig, med både italiensk og engelsk som førstespråk. Hun er en CELTA - sertifisert språklærer som har jobbet med undervisning både i klasserom og på nett i mer enn åtte år. Hun har omfattende erfaring med å hjelpe innlærere i alle aldre til å nå sine læringsmål på engelsk og italiensk, både knyttet til reising, forretningsvirksomhet og studier. Hun holder eksamensforberedende kurs på engelsk for de som skal ta eksamener som Cambridge A1-C2, IELTS eller TOEFL.
Hun har veiledet mange studenter og arbeidssøkere i hvordan de på best mulig måte kan presentere seg og sin kompetanse på et intervju, og hun tilbyr også profesjonelle språktjenester som oversettelse, korrektur, språkvask og hjelp til akademisk skriving på engelsk.
Etter å ha lært seg norsk på egen hånd, leverte hun en masteroppgave i flerspråklighet ved Universitetet i Oslo, hvor hun undersøkte fordelene ved å bruke transspråking og inkludere førstespråket i andrespråksundervisningen i nettbaserte klasserom. Hun bruker norsk, engelsk og italiensk daglig i undervisningen, og brenner for forskningsbaserte undervisningsmetoder samt å bruke nye digitale verktøy i språkopplæringen.